לסוגיות חברתיות-מדעיות גלובליות כגון מגפות עולמיות, משבר האקלים והצטמצמות המגוון הביולוגי יש השפעה דרמטית על חייהם של תלמידים כבר היום, והן ימשיכו לעצב את חייהם גם בעתיד.
בחרנו לכנות בעיות מורכבות אלו בשם "האתגרים הגדולים" (א"ג). למרות החשש ההולך וגובר של תלמידים בקשר לא"ג, הוראת המדעים בבתי הספר ממשיכה להתמקד בעקרונות מדעיים בעלי נגיעה מצומצמת בלבד לסוגיות החברתיות האקטואליות הללו – סוגיות בעלות היבטים מדעיים מובהקים. בסקר בינלאומי שנערך לאחרונה, כמעט כל התלמידים הביעו רצון ללמוד על האתגרים הגדולים, אך רק מעטים דיווחו שניתנה להם הזדמנות לעשות זאת.
פרויקט האתגרים הגדולים הוא השלב הראשון במיזם שמטרתו לארגן מחדש את הוראת המדעים בחטיבות הביניים סביב האתגרים הגדולים וסביב הרצון של התלמידים להיות ערים לנעשה בנושאים הללו ולפתח תחושת פעלנות (agency) בנוגע אליהם.
בשלב זה: פיתחנו שלוש יחידות א"ג למקצוע מו"ט בחט"ב, כל אחת בת 25 שעות הוראה, ובכלל זה הערכות נלוות; (ב) אנו בוחנים, עורכים ומטמיעים את יחידות ההוראה בשיתוף עם מורים בחט"ב ו-(ג) ואנו חוקרים את התוצאות החינוכיות של הטמעת יחידות א"ג ואת הגורמים המשפיעים על ההיתכנות ועל האיכות של חוויות למידה מוכוונות-א"ג במדעים בחט"ב.
Research Questions
הבעיה
הוראת המדעים נכשלת זה זמן רב – ולצערנו, רב מדי – בחיבור לחייהם של התלמידים, לתחומי העניין שלהם ולנושאים המעסיקים אותם. עשורים של מחקר הראו ירידה מובהקת במוטיבציה...