ד"ר סמדר לוי
מנהלת קהילות מורי הפיזיקה, המחלקה להוראת המדעים
מכון ויצמן למדע
פרופ' שמואל שפרן
המחלקה לפיזיקה כימית וביולוגית
מכון ויצמן למדע
הסדנה תעסוק בניתוח צילומים אסטרונומיים באמצעות כלים מגוונים העומדים לרשות הציבור. המשתתפים ילמדו למדוד מרחקים של גופים אסטרונומיים, לנתח את כמות האור המגיעה מכוכבים בהשוואה לכמות האור הנפלטת מהם. נציג עקומות אור של כוכבים כפולים וזיהוי של פלנטות מחוץ למערכת השמש באמצעות עקומות אור.
הכרות עם כלי הוראה שפותחו, בשיתוף מורה לעברית, במטרה לסייע לתלמידים לחזק אוריינות ולבצע המרה של כלים שרכשו במסגרת שיעורי עברית וליישמם בעת התמודדות עם שאלות בפיזיקה. הכלים יודגמו על שאלה בתנועה בתאוצה קבועה במטרה לשמש בהוראת תלמידי י' בתחילת דרכם. כלי זה מיועד עבור תלמידים המראים קושי בהבנת תרחישי שאלה, חילוץ מידע מהטקסט והמרתו לכתיב פיזיקאי.
במפגש זה נציג שלל פעילויות "מייקרס" בעלות קשר הדוק להוראת הפיזיקה. מטרות פעילות המייקרס, בין השאר, הן ליישם את לימודי הפיזיקה בחיי היום יום ולפתח כישורי
HANDS ON אצל התלמידים. נציג את מגוון הפעילויות, הנושאים הרלוונטיים לכל נושא מרצף ההוראה, תכנון תקציב וזמן וכיצד ניתן להתחיל עם פעילויות מייקרס בתקציב של שקלים בודדים
אלכס לוין
נפילת קונוסים – ניסוי ותאוריה, כפי שפותחה על ידי ניוטון.
נסקור פעילות של מדידות נפילת קונוסים בעלי זויות ראש שונות ונשווה לתאוריה כפי שמופיעה בפרינקיפיה של ניוטון.
עופר דנינו, גידי קפלן ואיתמר פלדמן
חידה מעניינת בחקר של תנועה במורד מישור משופע
מתקן שהכין צוות רובופיסיקה לחקר גלגול של גופים פיזיקליים שונים במורד מדרון משופע הניב חידה מעניינת ותובנות.
טל וייס וליאור יוסוב
למידה מתוקשבת עצמאית של נושאי הערכה חלופית
פעילות המבוססת על סרטוני יוטיוב ושאלות מותאמות בפטל, הכוללות ציינון אוטומטי. התנסות כתלמידים והנחיות לסדר ואופן הלמידה.
אריק גלבוע
לוחות לבנים
בסדנה יוצג כלי טכנולוגי בו כל תלמיד משרטט בעצמו, בטלפון או במחשב. שימושי מאוד לתרשימי כוחות, שרטוטי מעגלים חשמליים וכל דבר שדורש שרטוט ביד חופשית.
הצגת יחידת לימוד- אופטיקה אקולוגית היכולה ללוות ולתת מסגרת מרתקת ומאתגרת ללמידה של אופטיקה גאומטרית או להוות כיחידת סיכום ללמידת הנושא. איך הציפורים מתגברות על כך שהם רואים את טרפם במיקום הלא נכון כתוצאת משבירה קרני האור? ועוד. מומלץ ללמד לפני או אחרי סיור אופטיקה של פיזיקטבע! המורים המגיעים לסדנה יקבלו את יחידת הלימוד ויוכלו ללמד בכיתותיהם.
המטאור (rope dart) במקורו הוא כלי לחימה סיני עתיק המורכב ממשקולת (פגיון, לפיד) המחוברת לחבל ארוך. היום המטאור יצא מהגבולות של אומנויות הלחימה והצטרף לאומנויות הקרקס והריקוד. טכניקת המשחק עם מטאור מבוססת על החוק הראשון והשני של ניוטון ופיסיקה של תנועה מעגלית. בהצגה הנוכחית אנחנו מגייסים את המטאור ככלי להוראת פיסיקה דיאלוגית וחווייתית.
קבצי ה"פרקטיקות" מכילים רצף של מטלות קטנות לביצוע, כל מטלה מלווה בדגשים הרלוונטיים למטלה. בכנס נציג את המוטיבציה לפיתוח ונראה יחד מספר קבצי פרקטיקות ומשובים של תלמידים שהשתמשו בהם. ניתן להשתמש בקבצי הפרקטיקות מחוץ למערכת ה-YouCube , בחינם וללא מנוי. כולם מוזמנים להכיר ולהשתמש בהם.
אריאל זיו
פיזיספורט – ספורט, מדע ומה שביניהם
אתאר ואדגים את אופן ההפעלה בכיתה של פעילות העשרה באמצעות סדנא ספורטיבית וחוויתית המטמיעה את חוקי הפיסיקה דרך פדגוגיה מעוגנת גוף.
נעמה נויבואר
ניתוח סוגיות מגדריות בכלים פיזיקליים
הפעילות מתאימה לכתה ט או י. הפעילות בנויה על ניתוח מונחה של גרפים בזוגות והצגת הניתוח לכתה תוך העלאת שאלות מגדריות וחברתיות.
זווית ההסחה המינימלית מאד חשובה להבנת התופעה הפיזיקלית של ההילות הנוצרות מסביב לשמש ולירח בתנאים אטמוספריים של ענני צירוס . אראה כיצד ניתן להוכיח את הנוסחה המתמטית למציאת זווית ההסחה המינימלית שמתקבלת במקרה המיוחד והסימטרי שבו זווית הכניסה למנסרה שווה לזווית שבה הקרן יוצאת מהמנסרה. אראה כיצד לחשב את הזוויות האלו באמצעות קבצי אקסל ובאמצעות פתרונות נומריים באמצעות Matlab.
בהרצאה אתייחס למאפייני בחינת הבגרות במעבדה כפי שנתפסו במיני-מחקר שביצעתי. אשתף כיצד נתפסה הגישה של מורים לגבי בחירת שיטת ההיבחנות במעבדה לבגרות בפיזיקה ואת השיקולים שנלקחו במהלך הבחירה. בסיום ההרצאה אתן זמן לשיתוף מניסיונם האישי של המורים לגבי השיקולים והעלאת נקודות למחשבה בהקשר לתובנות מבחירתם האישית.
אייל שגב
בניית מסלול מכשולים
הפעילות מיועדת לסיכום הנושאים זריקה אופקית וזריקה בזווית לכיתות י או יא.
המשימה שמקבלים התלמידים היא לבנות מסלול לתנועת גולת מתכת, תוך מעבר מספר מכשולים.
גילית פורת
מציאת פתרונות דיגיטליים לקשיי ההבנה בנושא החיכוך
בהרצאה זו אציג מגוון פעילויות דיגיטליות אשר פותחו על מנת לסייע לתלמידים להתגבר על קשיי ההבנה בנושא החיכוך ולאפשר לתלמידים התנסות חווייתית ואינטראקטיבית עם מושגי היסוד בנושא החיכוך.