לוגו של מכון ויצמן

כנס עמוס דה-שליט תשפ"ד
המפגש השנתי של מורי הפיזיקה

יום חמישי, כ"ה באדר א' תשפ"ד, 5 במרץ 2024
תוכנית הכנס
לתשומת ליבכם, הקישור "להשתתפות במושב" (כחול) יהיה פעיל רק ביום הכנס.

מושב ברכות ודברי פתיחה | 16:00 - 16:30

ירון להבי1
פרופ' ירון להבי
מנהל המרכז הארצי למורי הפיזיקה
מכון ויצמן למדע
רון מילוא
פרופ' רון מילוא
יו"ר קרן דה-שליט, דיקן לענייני חינוך
מכון ויצמן למדע
רון ליפשיץ
פרופ' רון ליפשיץ
יו"ר ועדת המקצוע, הפקולטה לפיזיקה
אוניברסיטת תל אביב
חוסאם דיאב
ד"ר חוסאם דיאב
מפקח, אגף חינוך חברה ערבית
משרד החינוך
סמדר לוי
שנת תשפ״ד ואתגריה בראי קהילות מורי הפיזיקה

ד"ר סמדר לוי
מנהלת קהילות מורי הפיזיקה, המחלקה להוראת המדעים
מכון ויצמן למדע

מושב פרס על שם עמוס דה-שליט| 16:30 - 18:00

עידית ירושלמי
מנחה: פרופ׳ עידית ירושלמי
ראש קבוצת הפיזיקה
המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע
שמואל שפרן
הרצאה לזכרו של פרופ׳ עמוס דה-שליט
פיזיקה של חומר חי: השפעת כוחות מכניים על גנטיקה של תאים

פרופ' שמואל שפרן

המחלקה לפיזיקה כימית וביולוגית
מכון ויצמן למדע

16:30 - 17:15

Amos_de_Shalit
טקס הענקת פרס עמוס דה-שליט למורה המצטיין

17:15 - 18:00

הפסקת קפה, ביתית | 18:00 - 18:20

מושבים מקבילים -סבב א' | 18:20 - 19:00

מושבים מקבילים -סבב א' |
18:20 - 19:00

1a

 

הסדנה תעסוק בניתוח צילומים אסטרונומיים באמצעות כלים מגוונים העומדים לרשות הציבור. המשתתפים ילמדו למדוד מרחקים של גופים אסטרונומיים, לנתח את כמות האור המגיעה מכוכבים בהשוואה לכמות האור הנפלטת מהם. נציג עקומות אור של כוכבים כפולים וזיהוי של פלנטות מחוץ למערכת השמש באמצעות עקומות אור.

דוד פונדק
ובועז רון זוהר

2a

הכרות עם כלי הוראה שפותחו, בשיתוף מורה לעברית, במטרה לסייע לתלמידים לחזק אוריינות ולבצע המרה של כלים שרכשו במסגרת שיעורי עברית וליישמם בעת התמודדות עם שאלות בפיזיקה. הכלים יודגמו על שאלה בתנועה בתאוצה קבועה במטרה לשמש בהוראת תלמידי י' בתחילת דרכם. כלי זה מיועד עבור תלמידים המראים קושי בהבנת תרחישי שאלה, חילוץ מידע מהטקסט והמרתו לכתיב פיזיקאי.

לוטם אליהו

 

במפגש זה נציג שלל פעילויות "מייקרס" בעלות קשר הדוק להוראת הפיזיקה. מטרות פעילות המייקרס, בין השאר, הן ליישם את לימודי הפיזיקה בחיי היום יום ולפתח כישורי
HANDS ON אצל התלמידים. נציג את מגוון הפעילויות, הנושאים הרלוונטיים לכל נושא מרצף ההוראה, תכנון תקציב וזמן וכיצד ניתן להתחיל עם פעילויות מייקרס בתקציב של שקלים בודדים

דודי שני

 

עופר דנינו, גידי קפלן ואיתמר פלדמן

חידה מעניינת בחקר של תנועה במורד מישור משופע

מתקן שהכין צוות רובופיסיקה לחקר גלגול של גופים פיזיקליים שונים במורד מדרון משופע הניב חידה מעניינת ותובנות.

אלכס לוין

נפילת קונוסים – ניסוי ותאוריה, כפי שפותחה על ידי ניוטון. 

נסקור פעילות של מדידות נפילת קונוסים בעלי זויות ראש שונות ונשווה לתאוריה כפי שמופיעה בפרינקיפיה של ניוטון.

אלכס לוין
גידי קפלן, עופר דנינו ואיתמר פלדמן

טל וייס וליאור יוסוב

למידה מתוקשבת עצמאית של נושאי הערכה חלופית

פעילות המבוססת על סרטוני יוטיוב ושאלות מותאמות בפטל, הכוללות ציינון אוטומטי. התנסות כתלמידים והנחיות לסדר ואופן הלמידה.

אריק גלבוע

לוחות לבנים

בסדנה יוצג כלי טכנולוגי בו כל תלמיד משרטט בעצמו, בטלפון או במחשב. שימושי מאוד לתרשימי כוחות, שרטוטי מעגלים חשמליים וכל דבר שדורש שרטוט ביד חופשית.

טל וייס וליאור יוסוב
אריק גלבוע

הצגת יחידת לימוד- אופטיקה אקולוגית היכולה ללוות ולתת מסגרת מרתקת ומאתגרת ללמידה של אופטיקה גאומטרית או להוות כיחידת סיכום ללמידת הנושא. איך הציפורים מתגברות על כך שהם רואים את טרפם במיקום הלא נכון כתוצאת משבירה קרני האור? ועוד. מומלץ ללמד לפני או אחרי סיור אופטיקה של פיזיקטבע! המורים המגיעים לסדנה יקבלו את יחידת הלימוד ויוכלו ללמד בכיתותיהם.

שפרה בריגה

מעבר בין סבבי המושבים | 19:00 - 19:05

מושבים מקבילים -סבב ב' | 19:05 - 19:45

המטאור (rope dart) במקורו הוא כלי לחימה סיני עתיק המורכב ממשקולת (פגיון, לפיד) המחוברת לחבל ארוך. היום המטאור יצא מהגבולות של אומנויות הלחימה והצטרף לאומנויות הקרקס והריקוד. טכניקת המשחק עם מטאור מבוססת על החוק הראשון והשני של ניוטון ופיסיקה של תנועה מעגלית. בהצגה הנוכחית אנחנו מגייסים את המטאור ככלי להוראת פיסיקה דיאלוגית וחווייתית.

אלכסנדר וולפסון
ויובל בן אבו

קבצי ה"פרקטיקות" מכילים רצף של מטלות קטנות לביצוע, כל מטלה מלווה בדגשים הרלוונטיים למטלה. בכנס נציג את המוטיבציה לפיתוח ונראה יחד מספר קבצי פרקטיקות ומשובים של תלמידים שהשתמשו בהם. ניתן להשתמש בקבצי הפרקטיקות מחוץ למערכת ה-YouCube , בחינם וללא מנוי. כולם מוזמנים להכיר ולהשתמש בהם.

נסים אוחיון

אריאל זיו

פיזיספורט – ספורט, מדע ומה שביניהם

אתאר ואדגים את אופן ההפעלה בכיתה של פעילות העשרה באמצעות סדנא ספורטיבית וחוויתית המטמיעה את חוקי הפיסיקה דרך פדגוגיה מעוגנת גוף.

נעמה נויבואר

ניתוח סוגיות  מגדריות בכלים פיזיקליים

הפעילות מתאימה לכתה ט או י. הפעילות בנויה על ניתוח מונחה של גרפים בזוגות והצגת הניתוח  לכתה תוך העלאת שאלות מגדריות וחברתיות.

אריאל זיו
נעמה נויבואר

10

זווית ההסחה המינימלית מאד חשובה להבנת התופעה הפיזיקלית של  ההילות הנוצרות מסביב לשמש ולירח בתנאים אטמוספריים של ענני צירוס . אראה כיצד ניתן להוכיח את הנוסחה המתמטית למציאת זווית ההסחה המינימלית שמתקבלת במקרה המיוחד והסימטרי שבו זווית הכניסה למנסרה שווה לזווית שבה הקרן יוצאת מהמנסרה.  אראה כיצד לחשב את הזוויות האלו  באמצעות קבצי אקסל ובאמצעות פתרונות נומריים באמצעות Matlab

חזי יצחק

עמר שדאי

השיקולים המנחים מורים לבחירת שיטת היבחנות במעבדה

בהרצאה אתייחס למאפייני בחינת הבגרות במעבדה כפי שנתפסו במיני-מחקר שביצעתי. אשתף את תפיסות המורים ושיקוליהם בבחירת שיטת ההיבחנות במעבדה.

דב רוסו

חינוך לחלל?! האופק שמעבר לכדור הארץ

השפעת תכנית התערבות בנושא חינוך לחלל בקרב תלמידי כיתות מצוינות בחטיבת הביניים, על פיתוח מיומנויות קוגניטיביות לתלמידים ותפיסת החינוך לחלל למורים.

עמר שדאי
דב רוסו

12

אייל שגב

בניית מסלול מכשולים

הפעילות מיועדת לסיכום הנושאים זריקה אופקית וזריקה בזווית לכיתות י או יא. המשימה שמקבלים התלמידים היא לבנות מסלול לתנועת גולת מתכת, תוך מעבר מספר מכשולים.

אייל שגב
גילית פורת

מושב מפמ"ר | 19:45 - 20:30

Zvika_Aricha
ד״ר צביקה אריכא
מפמ״ר פיזיקה
משרד החינוך
Orna_Blumberger
ד״ר אורנה בלומברגר
מרכזת הפיקוח על הפיזיקה
משרד החינוך