לוגו מכון ויצמן

פרויקט דיאלוגוס

לקידום למידה והוראה דיאלוגית

פרויקט משותף של האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל-אביב, הטכניון ומכון ויצמן למדע

פרויקט דיאלוגוס

לקידום למידה והוראה דיאלוגית

פרויקט משותף של האוניברסיטה העברית,
אוניברסיטת תל-אביב, הטכניון ומכון ויצמן למדע

אודות פרויקט דיאלוגוס

פרויקט דיאלוגוס מכוון לקידום הלמידה וההוראה הדיאלוגיים בקרב תלמידים בבתי הספר בישראל.
למידה דיאלוגית מתרחשת במהלך השתתפות בשיח לימודי מורכב שבו הרעיונות והמחשבות של התלמידים לא רק מובעים בכיתה, אלא גם נסמכים על רעיונות ומחשבות של עמיתיהם ועל הידע הנלמד בתחום התוכן.
בצורה זו, הלמידה הופכת להיות פעולה שיתופית ודיאלוגית שבה הדברים הנאמרים על ידי יחידים תורמים להבנה של האחר ושל הכלל.
הפעילויות שפותחו במסגרת דיאלוגוס נועדו ליצור הזדמנויות לשיח עשיר כזה בכיתה.

אם אנחנו נותנים לתלמידים
את האפשרות לדבר עם אחרים,
אנחנו נותנים להם מסגרות
לחשוב על עצמם

לב ויגוצקי

ימי שיא בפרויקט דיאלוגוס

ימי שיא הם רצף של שלושה שיעורים כפולים שבהם מתכוננים התלמידים לקבל החלטה או להציע פתרונות בנושא שנוי במחלוקת, המוצג כשאלה מרכזית שיש לענות עליה בסוף היום. לשם כך, הם עוסקים בתת-שאלות בשלושה תחומי דעת שונים: מתמטיקה, פילוסופיה ומדעים, ומצטיידים בידע ובתובנות שיסייעו במענה על השאלה המרכזית בפעילות בינתחומית.

ימי שיא בפרויקט דיאלוגוס

ימי שיא הם רצף של שלושה שיעורים כפולים שבהם מתכוננים התלמידים לקבל החלטה או להציע פתרונות בנושא שנוי במחלוקת, המוצג כשאלה מרכזית שיש לענות עליה בסוף היום. לשם כך, הם עוסקים בתת-שאלות בשלושה תחומי דעת שונים: מתמטיקה, פילוסופיה ומדעים, ומצטיידים בידע ובתובנות שיסייעו במענה על השאלה המרכזית בפעילות בינתחומית.

דעות והמלצות

מה אומרים עלינו?

דעות והמלצות

מה אומרים עלינו?

השתתפתי בפרויקט דיאלוגוס מספר פעמים ואני נדהמת בכל פעם מחדש מהשאלות, מאופן החשיבה. קלענו לסוגיות שדיברו עליהן אחר כך בתקשורת, לדוגמה הוויכוח על החיסונים. והתלמידים תהו לאחר מכן, אם בחרנו את הנושא בכוונה.




כמי גולדפייז, מורה

בתוכנית דיאלוגוס מתקיימות רוב המיומנויות המדוברות בדמות הבוגר 2030 תוך כדי למידה פעילה של הילדים והבאת תכנים רלוונטיים שמעודדים הנאה והנעה של תהליכי הלמידה. ההוראה הדיאלוגית היא ערך חשוב שבזכות התוכנית עבר אצלי לפרונט ולמודע.

 

 

דקלה פרחי בזנוס, מורה

הבנתי שדיאלוג צריך להיות הרבה יותר מגוון מאשר הדיאלוג בין ספר או מורה, לבין מי שלומד. בדיאלוג יש הרבה משמעות דווקא להבניית ידע משותפת, שבה כמה תלמידים שלא יודעים מדברים על מה שהם יודעים או לא יודעים, משלימים זה את זה ובסופו של דבר לומדים. האם אני מאמין בזה? השאלה היא הפוכה: איך אני יכול להיחשב למורה אם אני לא מאמין בזה?

פרופ' בוריס קויצ'ו, חוקר ראשי

אני לא מעוניין לשוחח אתכם
כי אתם חושבים כמוני.
אני מעוניין לשוחח אתכם
כי אתם רואים את הדברים אחרת.

סטפן קובי

צרו קשר