אודות דיאלוגוס

פרויקט לקידום למידה והוראה דיאלוגית

האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל-אביב, הטכניון ומכון ויצמן למדע

אודות הפרויקט

פרויקט דיאלוגוס מכוון לקידום הלמידה וההוראה הדיאלוגיים בקרב תלמידים בבתי הספר בישראל.

למידה דיאלוגית מתרחשת במהלך השתתפות בשיח לימודי מורכב שבו הרעיונות והמחשבות של התלמידים לא רק מובעים בכיתה, אלא גם נסמכים על רעיונות ומחשבות של עמיתיהם ועל הידע הנלמד בתחום התוכן. בצורה זו, הלמידה הופכת להיות פעולה שיתופית ודיאלוגית שבה הדברים הנאמרים על ידי יחידים תורמים להבנה של האחר ושל הכלל.

רוב התלמידים מומחים בשיחות יומיומיות. לעומת זאת, שיח מדעי, מתמטי או פילוסופי המתרחש בכיתה יכול להיות מורכב עבור רובם: תלמידים נדרשים להשוות בין הסברים מדעיים שונים לתופעות, להסתמך על נתונים ומשפטים מתמטיים כדי להצדיר טיעונים, או לנתח ולבקר טיעונים שונים.

נוסף על כך, הם נדרשים להשתמש באוצר מילים של תחומי הדעת שאינו מוכר להם ולציית לחוקי השתתפות בשיח שאינם תמיד ברורים להם.

הפעילויות המובאות כאן מכוונות בדיוק לכך – להציג כלים ואסטרטגיות להוראה היוצרת הזדמנויות לשיח דיאלוגי עשיר בין תלמידים סביב תופעות מדעיות, מתמטיות או פילוסופיות.

זאת באמצעות חשיפת התלמידים לדילמות מוסריות חברתיות איתן הם צריכים להתמודד באמצעות טיעונים משכנעים משלושת תחומי הדעת.

תלמידים סיימו
0
מורים לימדו
0
ימי שיא
0

מן העיתונות

מן העיתונות

בגיליון מספר 108, שהתפרסם בחודש אוקטובר 2022 בכתב העת “המכון” לעינייני מדע ותרבות אשר מתפרסם מטעם מכון ויצמן למדע התפרסם מאמר על פרויקט דיאלוגוס.

דעות והמלצות

מה אומרים עלינו?

השתתפתי בפרויקט דיאלוגוס מספר פעמים ואני נדהמת בכל פעם מחדש מהשאלות, מאופן החשיבה. קלענו לסוגיות שדיברו עליהן אחר כך בתקשורת, לדוגמה הוויכוח על החיסונים. והתלמידים תהו לאחר מכן, אם בחרנו את הנושא בכוונה.

כמי גולדפייז, מורה

בתוכנית דיאלוגוס מתקיימות רוב המיומנויות המדוברות בדמות הבוגר 2030 תוך כדי למידה פעילה של הילדים והבאת תכנים רלוונטיים שמעודדים הנאה והנעה של תהליכי הלמידה. ההוראה הדיאלוגית היא ערך חשוב שבזכות התוכנית עבר אצלי לפרונט ולמודע.

כמי גולדפייז, מורה

השתתפתי בפרויקט דיאלוגוס מספר פעמים ואני נדהמת בכל פעם מחדש מהשאלות, מאופן החשיבה. קלענו לסוגיות שדיברו עליהם אחר כך בתקשורת, לדוגמה הוויכוח על החיסונים. והתלמידים תהו לאחר מכן, אם בחרנו את הנושא בכוונה.

כמי גולדפייז, מורה