לוגו מכון ויצמן

פרויקט דיאלוגוס

פרויקט לקידום למידה והוראה דיאלוגית

האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל-אביב, הטכניון ומכון ויצמן למדע

יום שיא – חדשות כזב

לימון, קינמון ומים חמים נגד קורונה: אלה היו רק חלק מזערי משטף הידיעות הכוזבות ברשתות החברתיות בתחילתה של המגפה העולמית.

מצב שבו אנשים זקוקים למידע, במיוחד בזמנים שבהם הרוב לא ידוע יוצר קרקע פורייה לידיעות כזב (פייק ניוז), שבמגפת הקורונה עלולים היו להביא לתחלואה מיותרת ואפילו למותם של אנשים שהלכו אחריהן שולל. איך אפשר לזהות ידיעות כזב? כיצד נדע אם ידיעה היא אמינה ואפשר להסתמך על המידע שהיא מביאה בפנינו?

מהלך היום

בפעילות זאת התלמידים מתבקשים להחליט אילו כתבות יפרסמו מבין מגוון כתבות שנשלחו למערכת העיתון "דיאלוגוס". כדי שיוכלו לקבל החלטות, נלמד דרכים אפשריות לזיהוי ידיעות כזב: לוגיקה מתמטית תעזור לשפוט אם הנתונים המובאים בידיעה הגיוניים. הקשר בין הנחות היסוד שלנו כקוראים לבין כוונת הכותבים ילמד אותנו לשער מה רוצים הכותבים לקבל מקהל הקוראים או לתת לו. שיטת החקר המדעי תעזור לנו להבחין בין ידיעה המבוססת על מחקר שיטתי לבין ידיעה שהיא פרי המצאה. לאחר ההיכרות עם הכלים תתכנס מערכת העיתון להחלטה, תדרוש מהכתבים תיקונים כדי להפוך את הידיעה לאמינה, ותעצב את הגיליון החדש של העיתון "דיאלוגוס" עם הכתבות שייבחרו.

פעילויות

פילוסופיה

באמצעות ניטשה, פרויד ומארקס נבין את
הקשר בין הנחות היסוד שלנו כקוראים לבין
כוונת הכותבים כדי לשער מה רוצים הכותבים לקבל מקהל הקוראים או לתת לו.

מתמטיקה

הפעלת לוגיקה מתמטית כדי לשפוט אם הנתונים המובאים בידיעה הגיוניים.

מדעים

היכרות מעמיקה עם שיטת החקר המדעי כדי להבחין בין ידיעה המבוססת על מחקר שיטתי לבין ידיעה שהיא פרי המצאה.

פעילות בינתחומית

מערכת העיתון מתכנסת לקבלת החלטה מושכלת איזו כתבה לפרסם.