לוגו מכון ויצמן

פרויקט דיאלוגוס

פרויקט לקידום למידה והוראה דיאלוגית

האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל-אביב, הטכניון ומכון ויצמן למדע

שינוי האקלים

יום שיא זה עוסק בסוגייה הבוערת של ההתחממות הגלובלית ושינוי האקלים. במסגרת יום השיא יתוודעו התלמידים לתכנים הקשורים לשינוי האקלים דרך נושאים הקשורים לחיי היום-יום ומשמעותם מבחינה סביבתית. בהמשך יתכננו התלמידים הצעות חוק שעונות על ההבדלים בקרב הציבור בנכונות לשנות הרגלים באותו תחום. הצבעה במליאת הכיתה תכריע לגבי שתי הצעות שיתקבלו.

פעילות זו אינה מחולקת לשלושה תחומי דעת וממוקדת בלמידה דיאלוגית ושיח בין תלמידים.

מהלך היום

מהלך היום:

  1. הצגת מונחי יסוד מתחום שינוי האקלים באמצעות אחד משני הסרטונים הבאים בהתאמה לגיל התלמידים:
    סרטון מצולם | סרטון מצויר.
    המסר שגם בני נוער יכולים ליצור שינוי יועבר באמצעות הסרטון השלישי, העוסק
    באקטיביזם של נוער.
  2. משחק השונות:
    מעמידים את כל הכיתה בעיניים עצומות בשורה אחת עם הפנים קדימה. מקריאים בזה אחר זה משפטים המציעים שינויי התנהגות שמשפיעים על ההתחממות הגלובלית.
    בהתאם להחלטתם האישית התלמידים נעים בעיניים עצומות אחרי כל משפט: קדימה – אני מוכן/נה, נשארים במקום – אני לא מוכן/נה. בסיום פוקחים עיניים, רואים שכל אחד נמצא במקום אחר, ועומדים על השונות בין כולם. המסקנה היא שכל אחד מהציבור מוכן ללקחת על עצמו שינויים אחרים כדי למתן את ההתחממות הגלובלית.

    משפטים אפשריים במשחק:
    אני מוכנה לטעון את הטלפון פעם ביומיים
    אני מוכן להפסיק לאכול בשר באופן מוחלט
    אני מוכן לא לאכול בשר יומיים בשבוע
    אני מוכן להטעין את הטלפון הנייד שלי פעם בשלושה ימים
    אני מוכן לנסוע רק בתחבורה ציבורית
    אני מוכנה להגיע כל יום ברגל או באופניים לבית הספר
    אני מוכנה להקפיד למחזר כל בקבוק שאני שותה
    אני מוכנה להביא שקית רב פעמית כשאני קונה בקניון
    אני מוכנה לא לקנות בגד חדש במשך חודשיים
    אני מוכנה לא לקנות בגד חדש במשך חודש אחד
    אני מוכן לנסוע לחופשות רק בישראל
    אני מוכנה לקצר את המקלחת לחמש דקות כדי לחסוך בחשמל

  3. פעילות בתחנות על פי נושאים:
    אפנה, חשמל, תחבורה, פלסטיק ומזון.
  4. חלוקת הכיתה לחמש קבוצות סביב חמישה פוסטרים אינפורמטיביים המלווים בפעילות.
    לאחר ביצוע הפעילות, תמשיך הקבוצה בכל תחנה בעבודה על הצעות חוק. לדיון אפשר
    להיעזר בדף שיקולי הדעת להצעת החוק (ראו בהמשך). – לכתיבת ההצעה יש לעשות שימוש בדפי
    הצעת החוק (ראו בהמשך).
  5. במליאה, כל קבוצה תציג את המוק’ד בו עסקה הקבוצה ואת הצעת החוק שניסחה –
    התלמידים ממקמים כל הצעה על ציר בין רווחת הפרט לשמירה על העולם.
    לחלופין: דיון במליאה על מיקום הצעות החוק על ציר הנע בין רווחת הפרט
    שמירה על העולם.
  6. במליאה עורכים הצבעה על הצעות החוק, ומכריזים על ההצעה הנבחרת.

הצעה לפעילויות מקדימות ליום:

בדיקת טביעת הרגל הפחמנית של הילדים.
פעילות ארון בגדים – פעילות הכנה לקראת אופנה.
– פעילות פלסטיק – בכמה אני משתמש בשבוע.
– תחבורה – מחשבון פליטת פחמן דו-חמצני לקילומטר לפי סוג רכב.

פעילויות בתחנות

חשמל

חשיפה לפעולות יומיומיות מובילה את התלמידים לעצב הצעת חוק שתוביל לצמצום השימוש בחשמל ולתרום להפחתת הפליטה של גזי חממה.

אופנה

התלמידים מתוודעים לנתונים על תרומת תעשיית האופנה לפליטת גזי חממה ועל הרגלי צריכת הבגדים שלנו והשימוש בפועל בבגדים שאנחנו קונים. בעזרת רשימת פתרונות יצירתיים הם מתבקשים לנסח הצעת חוק המשלבת את מידת היעילות של הפעולה עם מידת היכולת של האזרחים לקבל על עצמם את ההנחיה.

פלסטיק

קטעי קריאה על צריכת הפלסטיק, זיהום הפלסטיק והקשר לפליטת גזי חממה מובילים את התלמידים להצעת חוק שתגביל את ייצור הפלסטיק וכך תפחית את פליטת גזי החממה של התעשייה.

תחבורה

נתונים על פליטת גזי חממה מכלי רכב פרטיים וציבוריים עוזרים לתלמידים לקבוע את עמדתם בהקשר של חוק האוסר לחלוטין נסיעה ברכב פרטי ולהציע לו חלופה.

מזון

כמויות צריכת המזון של בני האדם, בעיית הרעב, זריקת מזון, כריתת יערות להכשרת שטחי חקלאות ותעשיית גידול בקר לבשר, לצד פתרונות מעניינים להפחתת צריכת המזון וצריכת הבשר בפרט – משמשים את התלמידים להצעת חוק שתביא לצמצום פליטת גזי החממה כתוצאה מצריכת מזון.